torsdag, november 16, 2006

Utlandsvistelsen

Wiih jag är i Amsterdam! Det är en fest. En blåsig fest.
Jag har fått låna världens skönaste cykel av Ansten (en av P:s kursare, norsk och med skojig frisyr), så transportsträckor är plötsligt en fröjd. Man sitter mkt bekvämt på sadeln och alldeles rak i ryggen, så det känns lite kungligt alltihop.

Sällskapet är upptaget idag med föreläsningar och kör, så jag roar mig själv. Vädret är som sagt à l'Amsterdam, dvs typ som i Göteborg, så det var mest läge att sitta inne och dricka te, äta kaffegodisar, data och lyssna på regnet och nyhittade Boards of Canada.

Den här terminen hyr han ett rum av en sociologistudent som är i Kenya och studerar de prostituerades livssituation där. Tungt och beundransvärt.
I vilket fall är hennes lägenhet inredd med palmer, en stor hängmatta, new age-prylar och en långlockig karl vid namn Sjef som städar hela tiden. Det är, på det hela taget, mycket mysigt.
Men hon kommer hem igen 15 december. Därför var vi idag och tittade på en lägenhet till P och hans framtida homie Gaëlle (söt och naiv belgiska, också kursare). Får de den blir alla glada. Då kommer jag flytta in med den till hösten. Den var finfin och nära skogen (ja, det finns faktiskt en, tror inte den är särskilt stor men likväl). Stor och skön och med ugn (det är faktiskt inte särskilt vanligt här. Fatta problem med kakfrossakvällar :) ) och medföljande blå härlig hörnsoffa i ena (!) vardagsrummet.
Enda kruxet är att P och G kommer dela kontor på skolan nästa termin - och fyra år framåt - och det kommer säkert bli slitigt för dem att umgås sådär 18 timmar per dygn.

Nån annan dag när det är lite roligare ljus här ska ni få se på bild hur det ser ut, men inte just nu. Just nu skall jag läsa psykologi. Vi hörs.

3 kommentarer:

Anonym sa...

ÄH! går ju inte att skriva här!

Ylva sa...

Vadå "går inte att skriva"? Titta, vad fint det går! :)

Anonym sa...

den puckar sig för mig!!
jag drömde om er lägenhet!!